top of page

סדר יום ומעברים

סדר יום קבוע הינו קריטי לילדים רבים על הספקטרום שמתקשים עם שינויים.

הקפדה על סדר יום קבוע יוצרת תחושת בטחון ושליטה בילדים. 

עדי תומר, פסיכולוגית

המרכז הלאומי לחקר אוטיזם

autismlogo_edited_edited.png

ד"ר מיכל פרוי, פסיכולוגית התפתחותית

היחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך, ביה"ח סורוקה

soroka.png

טיפים ליצירת סדר היום הקבוע: 

  • לשתף את כל הנוכחים בבית בתכנונו של סדר היום. לחשוב יחד במה ניתן לעמוד אישית ומשפחתית כך שניתן יהיה ליישם את סדר היום. 

  • לקום בשעות סדירות ולשמור על רוטינת בוקר קבועה (שטיפת פנים, צחצוח שיניים וגם התלבשות)

  • להגדיר מראש שעות פעילות, שעות ארוחות ושעות מנוחה.

  • לעודד את הילדים לפעילות משותפת ומשחק ולהשתדל לצמצם חשיפה למסכים.

  • להכין פעילויות שהילד יכול לעשות לבד, למשל דף צביעה/ ספר, בהתאם ליכולותיו.

  • במצבים של חריגה מהשגרה לנסות להסביר מראש את השינוי לילד בשפה מותאמת ובשילוב עזרים ויזואליים ומוחשיים (ציורים\תמונות\ סיפור).

מומלץ לשלב שימוש ב"לוח התארגנות" או "כרטיסיות התארגנות": תמונות או ציורים המראים לילד איזה פעילויות יתרחשו במהלך היום ובאיזה סדר. הדבר עוזר להפוך את היום לצפוי ובכך מפחית חרדה. ניתן להכין כלי זה בבית, או למצוא אתרים מצוינים באינטרנט עם שלל דוגמאות. אפשר לראות כאן אתר לדוגמה.

 

חשוב לזכור כי:

  • שינויים בשגרת היום מערערים את תחושת הביטחון של הילד ומצריכים הסתגלות מחודשת.

  • תפיסת הזמן של ילדים שונה מזו של מבוגרים. מציאת דרכים להמחשה יכולה לעורר תחושת שליטה ועוזרת לביצוע מעברים בין פעילויות והפחתה של התנגדויות.

  • אם קשה לילד לעבור בין משימות/פעילויות מומלץ לתת לו תחושה שזה בסדר ושאתם מבינים את הקושי (ניתן לשקף לו במלל את הבנתכם).

  • כדי שהילד יוכל לעבור בין משימות ופעילויות ביתר קלות כדאי לשים לב לרמת העוררות שלו, כאשר היא גבוהה או נמוכה מאוד כדאי להציע פעילויות מתאימות כדי לשנותה.

bottom of page