בקצרה:
-
ABA היא שיטת טיפול מבוססת חיזוקים חיובים שמטרתה להגביר התנהגויות רצויות ולהפחית התנהגויות שליליות.
-
השיטה אינטנסיבית ודורשת שעות טיפול שבועיות רבות.
-
השיטה יכולה להיות מיושמת בכל גיל, אולם התוצאות הטובות ביותר מושגות כשההתערבות מתרחשת בגיל מוקדם (שנה עד שש).
-
השיטה הוכחה כיעילה במחקרים רבים בעיקר בשיפור יכולות חברתיות, שפה, תקשורת ותפקוד יום-יומי בילדים על הרצף האוטיסטי.
ABA היא גישה טיפולית-חינוכית המבוססת על מחקרי למידה והתנהגות. מטרת השיטה היא להגביר את כמות ההתנהגויות הרצויות (תקשורת מילולית, משחק עם אחרים וכו') ולהפחית את כמות ההתנהגויות הלא רצויות (התקפי זעם, בריחה וכו') של ילדים על הרצף האוטיסטי. להשגת מטרות אלו, השיטה מתבססת על תאוריות לפיהן ההתנהגות תלויה בחיזוקים מהסביבה. כלומר, כדי להעלות סבירות להתנהגות רצויה אצל ילד על הספקטרום האוטיסטי, על הסביבה להעניק לו חיזוקים שיעודדו אותו להמשיך לבחור בהתנהגות זו.
אחד מתסמיני האוטיזם הוא לקות בתקשורת עם הסביבה, דבר שמתבטא בין היתר במוגבלות בשפה, קושי בהבנת תקשורת לא מילולית ונטייה שלא ליזום או להגיב לפניות של אחרים. לכן, ילדים עם אוטיזם מתקשים יותר בלמידה מהסביבה לעומת ילדים בהתפתחות רגילה וזקוקים לסביבה טיפולית שתאפשר להם ללמוד את אותן יכולות בהתאם לצרכיהם.
ABA היא שיטת טיפול ותיקה ונעשה בה שימוש נרחב לטיפול באוטיזם כבר משנות ה-60. מספר גדול של מחקרים הראו שטיפול בשיטה זו מביא לשיפור ביכולות האינטלקטואליות, כישורי שפה ובתפקוד יום-יומי וחברתי של ילדים כאשר הוא ניתן באופן אינטנסיבי. עם זאת, הטיפול לא עובד בכל המקרים ויש גם ילדים שלא התקדמו על אף טיפול בשיטה.
מה הם העקרונות של שיטת ABA?
ABA מבוססת על שני עקרונות עיקרים:
שימוש בחיזוקים חיוביים כדי לשנות דפוסי התנהגות לאורך זמן. כאשר התנהגות מסוימת מלווה ב"פרס", יש סיכוי יותר גבוה שנחזור עליה. כדי להוביל לשינוי התנהגותי, המטפל מזהה אצל הילד "התנהגות מטרה", כלומר ההתנהגות אותה אנו מעוניינים לעודד. בכל פעם שהילד מבצע את אותה התנהגות (למשל, אומר "תודה") הוא מקבל "פרס" שמעודד אותו להמשיך באותה התנהגות. כעבור זמן ההתנהגות הופכת לחלק מדפוסי ההתנהגות הקבועים של הילד. פרסים יכולים להיות כל דבר שהילד מעריך בהתאם לאופיו: שבחים, צעצוע, ביקור במקום אהוב וכויו"ב.
הפרדה לשלבים - ניתוח התנהגות לפי מה שקדם להתנהגות (A), ההתנהגות עצמה (B) ותוצאות ההתנהגות (C). בעזרת הסתכלות על שלושת הגורמים ניתן להבין למה התנהגות מסוימת התרחשה ואיך התוצאות שלה ישפיעו על סיכוייה להתרחש שוב בעתיד.
A- מה שקדם להתנהגות יכול להיות אירוע מסוים, חפץ או דיבור.שמקורו מהסביבה (למשל, רעש מסוים), מאדם אחר או מאירוע פנימי (כמו מחשבה או הרגשה).
B- ההתנהגות או חוסר ההתנהגות כתגובה לגירוי שהופיע קודם לכן. ההתנהגות יכולה להיות תגובה מילולית, תגובה פיזית או חוסר תגובה.
C- תוצאות ההתנהגות הן מה שקורה מיד לאחר ההתנהגות. התוצאות יכולות לכלול חיזוק חיובי להתנהגות שאנו מעוניינים לעודד או העדר חיזוק להתנהגות שלילית או לא הולמת.
כיצד נראית התוכנית הטיפולית בשיטת ABA?
תוכנית ABA היא לרוב אינטנסיבית בהיקפה וכוללת בין 20-40 שעות טיפול שבועיות. אינטנסיביות הטיפול יכולה לרדת עם ההתקדמות אך עדיין תשמור על עצימות גבוהה יחסית. שעות הטיפול הרבות נובעות מהצורך לכלול כמה שיותר מצבים וגירויים שיאפשרו ליישם את עקרונות השיטה בהתנהגויות שונות של הילד. כמו כן, מומלץ להתחיל בטיפול בגיל מוקדם ככל האפשר כדי להגדיל את יעילות השיטה.
תחילה, נבנית תוכנית טיפול אישית על ידי מנחה ABA מוסמך אשר יערוך הערכה מפורטת של היכולות וההעדפות של הילד. לאחר מכן יקבעו מטרות טיפול אשר יפורקו למשימות פשוטות ומוגדרות. למשל, אם המטרה היא "אכילה מסודרת" המנחה יקבע משימות קטנות כמו ישיבה ליד השולחן, אכילה מצלחת, אכילה עם כף וכו'.
לאחר בניית התוכנית הטיפולית הבסיסית, המנחה יעביר אותה לשאר המטפלים של הילד, הן לגורמים מקצועיים והן למשפחה ואנשים קרובים. כך, אותה התנהגות של הילד תזכה לתגמול דומה אצל מטפלים שונים וייוצר רצף טיפולי שיאפשר באופן הדרגתי הפנמה של התנהגות רצויה והכחדה של התנהגות שלילית. לאחר כל טיפול נאספת רשימת ההתנהגויות באופן מפורט שמאפשר מעקב אחר שינויים והתקדמות בהתנהגות הילד.
בשלבים הראשוניים הטיפול יתבצע בביתו של הילד, המהווה סביבה בטוחה עבורו. ככל שהתוכנית תתקדם והילד יראה שיפור, הטיפול יתבצע במקומות שונים בהתאם למטרות אותם נרצה לקדם כמו גן משחקים, בתים של חברים ועוד.
מיהו מנחה ABA מוסמך?
מנתח ההתנהגות עם הכשרה מעמיקה הינו בעל תואר ראשון בתחום רלוונטי כגון פסיכולוגיה או חינוך שסיים לימודי תעודה בניתוח התנהגות באחד המוסדות שמקנים תעודה זו בישראל. בין המוסדות נכללים: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, סמינר הקיבוצים, מכללת אורנים, המכללה האקדמית
כנרת, המכללה האקדמית בית ברל, והמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. לחלק ממנתחי ההתנהגות הישראלים יש בנוסף תעודת הסמכה של הבורד האמריקאי לניתוח התנהגות. הסמכה זו דורשת עמידה בכללי אתיקה ואקדמיה גבוהים אשר מקנה רישיון לעיסוק בתחום.
הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים
למידע נוסף על שיטות טיפול נוספות