נקודות מרכזיות:
נקודות מרכזיות:
התמודדות עם בעיות שינה
התמודדות עם בעיות שינה
מודל התפתחותי-רגשי: DIR
(Developmental Individual differences Relationship based model)
- מודל DIR הינו שיטת טיפול המתבססת על בניית מערכת יחסים הילד למטפל.
- מרכיב משמעותי בתוכנית הוא זמן המשחק בין הילד למטפל, בדגש על כך שהילד הוא שמוביל את הפעילות בהתאם לתחומי העניין שלו.
- לרוב ההורים לוקחים חלק משמעותי בתהליך הטיפול ולכן יש לקחת בחשבון שעל ההורה להתחייב לתוכנית אינטנסיבית.
- מודל DIR מקדם את התפתחות הילד על ידי יצירת אינטראקציה עם הורים ואחרים דרך משחק. המודל נקרא גם Floortime (זמן רצפה) כי ההורה יורד אל הרצפה כדי לשחק עם הילד שלו בגובה העיניים.
- יכולות שונות (מוטוריות, חברתיות, שפתיות וכו') מתפתחות במקביל ותלויות אחת בשניה. לכן התוכנית הטיפולית צריכה להיות כוללנית ולהתמקד בחוויה השלמה של הילד.
- התפתחות הילד מתרחשת בתוך הקשרים הבינאישים שלו עם מטפליו.
התפתחותי (Developmental)
המודל מכוון לעזור לילד לרכוש שש אבני דרך, אשר יתרמו לצמיחתו הרגשית וההתפתחותית. ברגע שהילד ירכוש יכולת אחת הוא יוכל להתקדם להשגת השלב הבא בתהליך. אבני הדרך לגיל הרך הן:
- ויסות עצמי ועניין בעולם
- אינטימיות ועניין במערכות יחסים
- תקשורת הדדית ויזימה
- פתרון בעיות וביסוס תחושת העצמי
-
חשיבה לוגית ויצירת רעיונות
- חשיבה רגשית
אינדיבידואלי (Individual differences)
אנשים שונים זה מזה הן במטען הגנטי והביולוגי המולד שלהם והן בסביבה הייחודית בה הם חיים. המודל מתחשב בשונות זו גם כשהיא נוגעת לילדים על הספקטרום האוטיסטי ולכן ישנה חשיבות להבנה של האפיונים הייחודים של כל ילד וכל משפחה. באמצעות כך ניתן ליצור תוכנית טיפולית מותאמת לצרכיו ויכולותיו של הילד ומשפחתו.
מבוסס על יחסים וקשר (Relationship based model)
מודל DIR מעניק חשיבות גדולה ליחסים בין הילד לסביבתו, ורואה בה קרקע להתפתחות ולמידה בכל תחומי חייו. הקשר הרגשי בין הילד להוריו, שהם לרוב המטפלים העיקריים, היא מוקד ההתערבות הטיפולית ועליו ניתן הדגש. דרך האינטרקציה עם המטפלים הילד יכול להבין וללמוד את העולם סביבו, תוך שהוא יוזם ומוביל את ההתקשרות והצד השני קשוב אליו.
הילד נוגע בבובת ארנב ובעקבות כך גם המטפל נוגע בדובון צעצוע באותו אופן. לאחר שהמטפל זיהה כי בובת הארנב נוגעת רגשית בילד, הוא ינסה לקרב את הדובון שלו לבובה של הילד ואולי אף יוסיף ויאמר "זה דובון" במטרה להניע את הילד להגיב ולקחת חלק במשחק.