top of page

העשרת השפה

בימים אלה בהם אנו מבלים שעות ארוכות בבית יחד עם ילדינו, אפשר לתרגל ולהעשיר את יכולות השפה שלהם תוך כדי ביצוע מטלות היום יום. במקביל, ננסה להגביר את השתתפות הילד בפעילויות יחד עם שאר בני הבית בכדי לפתח את מיומנויות התקשורת והמשחק של הילד.

דנאל וויזנגרין, קלינאית תקשורת

המרכז הלאומי לחקר אוטיזם

autismlogo_edited_edited.png

טניה ניצן, קלינאית תקשורת

המרכז הלאומי לחקר אוטיזם

autismlogo_edited_edited.png

מומלץ לפתח את יכולות השפה בעזרת הכללים הבאים: 

  • כדאי להתאים את אורך המשפטים לרמה של הילד, עדיף לדבר מעט ובאופן ממוקד.

  • תנסו לבחור מספר מילות מטרה שאותן אתם רוצים ללמד וחיזרו עליהן פעמים רבות. למשל: " אנחנו ממלאים בחול", "הדלי מלא בחול", "בוא נמלא את הבקבוק", ועוד.

  • השתמשו בשפה חיובית: למשל, במקום לומר "למה חטפת לו? זה אסור!", עדיף לומר, "אם אתה רוצה את המשחק- תבקש ממנו לתת לך".

  • אם הילד אומר משהו לא תקין, במקום להגיד לו שהוא טועה, עדיף לחזק אותו ולתת דוגמא נכונה. למשל, אם הילד אומר: "אש  תול", כדאי להגיד: "נכון, זה חתול".

  • לנסות ולהמעיט את השימוש בשאלות, לדוגמא: במקום לשאול מה זה?, עדיף לשקף לילד מה אתם רואים (למשל, "אני רואה כאן כל מיני חיות. הנה פיל, אריה...") לרוב הילדים יצטרפו לבד לשיום ויתחילו להגיד מה רואים.

  • רצוי לנסות להפחית את השימוש במוצץ, ולשמור אותו לזמנים בהם הילד צריך להרגע. בשאר הזמן רצוי שהפה של הילד יהיה פנוי לדיבור.

  • בנוסף להעשרת אוצר המילים על-ידי שיום של פריטים ועבודה על תארים (ארוך/קצר, נקי/מלוכלך, וכדו..), כדאי להדגיש את מילות הפועל (לדוגמא: לקפל, לכבס, לתלות). הפעלים הם אבני היסוד של המשפטים וכדאי להדגיש אותם כשאומרים את המשפט.

  • כדאי לשחזר חוויות ע"י סיפור לבן משפחה אחר או צילום והסרטה של החוויה. זו הזדמנות לעבוד על הטיות פעלים (הכנסנו, תליתי) ולחזור שוב על מילות המטרה.

  • חזרתיות היא אבן היסוד של הלמידה. כדאי לחזור ולהדגיש את מילות המטרה בהן מתמקדים. זה לא משעמם את הילד, אלא מקנה לו בטחון ומוריד את העומס הקוגניטיבי של הפעילות מכיוון שהיא נהיית מוכרת יותר.

  • חשוב מאוד להנות מהפעילות. ההנאה שלכם תגייס את הילד לפעילות.

את העשרת השפה כדאי לעשות באופן שוטף כחלק מהפעילות היום-יומית: 

  • אפשר לקחת כל פעילות שצירכה להעשות בבית ולהחליט שעושים אותה בחלקים ובתורות. לדוגמא, בהכנסת כביסה למכונה כל אחד אומר לשני איזה בגד להכניס למכונה לפי צבע, גודל, סוג הבגד, וכול...

  • את פעילויות היום-יום כדאי לנסות להפוך גם למשחק סימבולי שיכול לשלב אחים. לדוגמא, אפשר לכבס את הבגדים של הבובה ולהשתמש בקופסה\ארגז כמכונת הכביסה, לתלות את הבגדים על חוט בבית ולגהץ את הבגדים עם "מגהץ". מומלץ שהמשחק יעשה לאחר שהילד כבר התנסה בפעילות האמיתית.

תמיכה חזותית בשפה:

  • תקשורת תומכת וחליפית כוללת אמצעים חזותיים שונים כולל שימוש בג'סטות, שפת סימנים, תמונות, סמלים ,לוחות תקשורת, מחשב נייד או תוכנת תקשורת בטאבלט.

  • תקשורת תומכת וחליפית מאפשרת לנו להבהיר ולהדגיש את המסר השפתי לילד על ידי שימוש בסימנים שהילד רואה ולעיתים מבין יותר בקלות.

  • בניגוד למילים שנאמרות יחסית מהר, תמונות, סימנים וג'סטות הן סימנים שנשארים יותר זמן ומאפשרים לילד להבין את המסר באופן יותר איטי שיכול להרגיע את הילד ולשפר את ההבנה.

  • תמיכה חזותית בזמן אינטראקציות יום-יומיות תתמוך בלימוד השפה של הילד.

bottom of page